Dejting och alla hjärtans dag.

Dejting, ett ord som en svensk som jag inte använder så ofta. Jag upplever att det är något som är väldigt svårt att definiera i vår kultur. Det är konstigt att fråga ut någon på dejt. Kanske det är själva ordet som är laddat eller så har vi bara en annan syn på det. Man kan gå ut och ta en fika med sin ”dejt” utan att kalla det en dejt. Frasen: ”ska vi hänga?” känns som mer passande i Sverige. Men är det inte det man gör på en dejt? Jag frågade en kompis ifrån England vad en dejt egentligen är och han svarade: det är när man bjuder ut någon som man är intresserad av till tex en restaurang eller liknande och båda förstår att det är något man gör som mer än bara vänner. Han tyckte det var konstigt att någon aldrig bjudit ut mig på en dejt och jag började fundera på om det verkligen var så, har jag aldrig varit på en dejt? Eller är har jag det fast ordet dejt har bara inte använts som titel på spektaklet? Vad är det som gör svenskar så rädda för att använda ordet dejt? Jag använde inte heller ordet för än nyligen och kanske det är för att det är obekvämt och sätter press på situationen. Säger man att det är en dejt så dyker det plötsligt upp en massa förväntningar och man slutar fokusera på vad som verkligen är viktigt och i stället tänker på hur en dejt ska vara. När det går bra så är det ju riktigt roligt och kanske det är därför man utsätter sig för risken att hamna i en obekväm situation. Egentligen är det inte så att jag desperat letar efter en relation trots att Valentines day är i morgon. Alla sådana dagar är ju bara ett påhitt för att sälja fula hjärtan som man egentligen inte vill ha. I år ska jag inte göra något alls på Valentines day överhuvudtaget, jag är till och med ledig ifrån jobbet och ska jag vara helt ärlig så gör det ingenting. Jag är hellre singel i resten av mitt liv än fast i en relation som inte funkar. Dock hoppas jag att alla som vill fira morgondagen kommer ha det riktigt kul och inte
avundas mig allt för mycket när jag sitter framför min kamin och tar en öl med min flatmate.
Ha de!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0